2023-03-13
I april 2022 inledde Alltransport, Rusta och Stadium ett samarbete för en mer hållbar transportlösning för de containers med gods som dagligen transporteras från Norrköpings Hamn till företagens distributionscentraler i närheten. Det blev starten för satsningen på en el-lastbil. Efter snart ett år träffar vi Alltransport för att höra om satsningen har fallit väl ut.
Vi träffar Anders Wiman Affärsområdeschef Logistik, Bio & Miljö och Sarah Klint, Marknadsansvarig och börjar direkt med frågan om de är nöjda med resultatet hittills.
-Det har gått över förväntan. Vi fick göra några mindre justeringar av mjukvaran i början men det är det enda. Räckvidden och kapaciteten har stämt med leverantörens beräkningar och vi har inte upplevt några tekniska störningar. Vi hade några dagar med lägre temperaturer och då såg vi en minskning av kapaciteten med 12-14 procent men även det stämde med tillverkarens uppgifter, säger Anders.
-Eftersom transportsträckorna är så korta behövs ingen stödladdning under dagen så el-lastbilen är en perfekt lösning här. Den enda smolken i bägaren just nu är väl elpriserna, fyller Sarah i.
Vad är responsen från kunderna?
-Kunderna är jättenöjda! Det här är regionens första el-lastbil och de känner att de presterar till sina miljömål. Det känns verkligen roligt, säger Sarah.
Brist på snabbladdare men bygger egen
-Idag kör vi bara ett skift med bilen men vi tittar på hur vi ska kunna köra två-skift. Då uppstår behovet av att kunna snabbladda. Idag finns det ingen snabbladdare för el-lastbilar i Norrköping så vi har tagit ett beslut om att bygga en egen 400 kW-laddare vid vårt kontor som kan ladda fyra bilar samtidigt. Enligt planeringen ska den vara klar senast 2025 men vi hoppas att det ska gå mycket snabbare. Det beror på när alla komponenter kan vara på plats, där är det fortfarande fördröjningar efter corona, berättar Anders.
Hur ser det ut framåt för Alltransport i den gröna omställningen?
-Vi jobbar hårt på att ställa om och kunderna är starkt drivande i utvecklingen. Många är intresserade och ambitionerna finns men olika företag har självklart olika förutsättningar och priset är fortfarande viktigt. Vi har flera kunder på väg in och just nu väntar vi på två nya elbilar och vi planerar för ytterligare två-tre. Det kommer bli en stor skillnad med nästa generations bilar som kommer att klara betydligt högre vikter och längre sträckor.
Hur ser ni på framtiden när det gäller drivmedel och olika energislag?
-Som jag ser det är det tydligt att el är en del i paletten. Vi måste ha fler energislag, HVO har bra miljöprestanda och biogasen är konkurrenskraftig och vi har idag 10 bilar som går på biogas, avslutar Anders.
VAD TYCKER CHAUFFÖREN?
Tommy Örnerstedt jobbar på Alltransport och har kört gods till och från Norrköpings Hamn i fyra år och sedan april förra året kör han turerna med el-lastbilen. Vi fångar honom snabbt när han stannar till i gaten för att frågar hur han upplever att det är att köra på el.
Förutom miljöaspekten med en elbil, vad finns det för andra fördelar?
-Framför allt att det är så tyst och skönt, det blir ju en mycket bättre arbetsmiljö.
Är det någon skillnad i hur du planerar körningen?
-Inte egentligen. Det är ECO-driving som gäller, att rulla mycket som med konventionella motorer för att vara säker på att laddningen räcker. Den är reaktionssnabb men annars är den som en vanlig bil.
Hur fungerar laddningen, du känner ingen ’räckviddsångest’?
– En laddning räcker ungefär till 15 mil och bilen går så korta sträckor dagtid att jag aldrig behöver oroa mig. När jag är klar för dagen ställer jag den på laddning över natten.
Hur många rundor hinner du med på en dag?
-Det är ju lite olika beroende på årstid så säg mellan 12-14 rundor om dagen. Det fungerar kanon med bilen och i Norrköpings Hamn och skulle det vara något så får jag snabbt hjälp att lösa problemet.
På bilden från vänster: Anders Wiman, Tommy Örnerstedt och Sarah Klint.
Läs mer om Alltransport: alltransport.se