2023-12-06
Bygget av den nya godsbangård som Trafikverket ansvarar för i närheten av Norrköpings hamn fortskrider enligt plan. Den nya godsbangården är elektrifierad och ellok kommer att kunna trafikera hela sträckan från Södra stambanan vidare till ut till Pampusterminalen utan omkoppling vilket förbättrar möjligheterna för gröna och smidiga godstransporter. Den nya bangården kommer att kunna ta emot upp till 750 meter långa tåg och planeras tas i trafik vid årsskiftet 24/25.
Tanken är att den nya godsbangården på sikt helt ska ersätta den nuvarande som går igenom centrala Norrköping, för att ge plats för Ostlänken och kommande stadsutveckling.
Norrköpings nuvarande gods bondgård ligger centralt i staden nära centralstationen och genom att flytta godsbangården avlastas Norrköpings innerstad från buller och risker med farligt gods på järnväg. En avlastning av innerstaden från godstrafik underlättar också Norrköpings ambitioner för stadsutveckling och ökat bostadsbyggande.
Staffan Gustavsson (bild) är Trafikverkets projektledare för bygget av den nya godsbangården och han berättar att bygget flutit på i bra takt sedan det första spadtaget togs i september 2022.
– Idag pågår full produktion i bygget. De markarbeten som gjorts är i princip klara, spår byggs och 40 och 44 växlar är utlagda. Framöver är det banarbeten som ska göras med svetsning av spår och växlar. Därefter återstår förberedande arbeten för signaler och kontaktledningar, berättar Staffan
-På den nya godsbangården kommer det finnas totalt 13 spår med totalt 8500 meter spår. Den nya godsbangården kommer att ha högre kapacitet än den befintliga och kommer att kunna ta emot uppemot 750 meter långa tåg, avslutar Staffan.
Godsbangården kommer att tas i bruk under hösten 2024 och tas i trafik vid årsskiftet 24/25. Från början av 2025 kan järnvägsföretag begära kapacitet på den nya godsbangården.
2025 blir året då en ny godsbangård för elektrifierad järnväg och Pampusterminalens fulla kajkapaciteten tas i bruk.