Hamnens roll blir allt viktigare i den cirkulära ekonomin

Cirkulär
2022-10-03

För att klara omställningen till ett mer hållbart samhälle måste vi bli mer resurseffektiva. Norrköpings Hamn ingår i ett forskningsprojekt som tittar på hur hamnen och sjöfarten kommer att spela en allt viktigare roll i det cirkulära flödet av olika material som behöver transporteras på ett effektivt sätt för att kunna återvinnas.

Den cirkulära ekonomin handlar mycket om hur vi konsumerar och producerar både i Sverige och i EU. Transporterna som blir en följdeffekt av detta står idag för 1/3-del av våra CO2-utsläpp. I Sverige återvinner vi mycket avfall som främst går till energiåtervinning men för att vi ska kunna uppnå våra miljömål måste vi öka vår materialåtervinning vilket i sin tur innebär ökade transporter. Det är därmed viktigt att se över de nya transporter som genereras så att inga onödiga transporter genomförs och så att de som genomförs är så energieffektiva som möjligt.

Samverkansprojekt om sjöfartens roll i en cirkulär ekonomi

– Projektet Svenska hamnars roll i en cirkulär ekonomi (SHREK) drivs av VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut och finansieras av Trafikverket. Idéen till SHREK kom ur att en omställning till ett fossilfritt Sverige ställer krav på en ökad cirkulär ekonomi och ett fossilfritt transportsystem. Sjöfart är ett energieffektivt trafikslag och det är därmed intressant att undersöka hur sjöfart kan användas för de nya flöden som uppstår då mer material ska materialåtervinnas och återanvändas, berättar Linea Kjellsdotter Ivert, som är projektledare för projektet och senior forskare på VTI.

– I Sverige har vi idag begränsade möjligheter att hantera alla olika typer av material som ska materialåtervinnas och återanvändas. En del material kommer behöva transportera längre bort och ta oss till andra länder. Cirkulära material är ofta lågvärdiga och då måste vi hitta kostnadseffektiva transportsätt och här är sjöfart ett bra transportsätt vid längre transporter. I detta sammanhang har hamnen en nyckelroll.

Kunskap är en förutsättning för ökad återvinning

Syftet med projektet är att utveckla kunskap som skapar förutsättningar för att material som ska materialåtervinnas eller återanvändas i de fall det är lämpligt transporteras via sjön.

– Vi har jobbat med att förstå vilka avfallsslag som kan lyfta sig i den så kallade avfallstrappan, det vill säga gå från deponi eller energiåtervinning till materialåtervinning eller återanvändning. Vidare har vi tittat på potentialen för att använda sjöfart för att transportera dessa flöden. Genom att titta på nationell statistik, vilka typer av avfall som är störst och var de genereras kunde vi tillsammans med avfallsaktörerna och hamnarna få fram en bruttolista på material som är värda att fokusera på som bland annat plast, däck, trä, muddermassor, spillolja, oljevatten och flygaska. I steg två har vi sedan jobbat med ett antal case där vi tagit fram logistiklösningar som vi sedan testat skarpt, fortsätter Linéa.

Hamnen som logistiknod

– Vi har kommit fram till en hel del spännande slutsatser. Den första slutsatsen handlar om hamnen som logistiknod som förenar olika transportslag och kan tillhandahålla värdeadderande tjänster som lagring, konsolidering och stuffning (att lasta gods i en container). Materialen som ska återvinnas är utspridda hos många avfallsgenererare, typiskt i i små volymer. För att få kostnadseffektivitet i logistiken måste det gå att samla ihop volymer och här blir hamnen central. Hamnen har också en viktigt roll att spela som kunskapsförmedlare gentemot sina intressenter med sin lokalkännedom och kunskap om olika varuägare.

Stort behov av sjöfart men mer kunskap behövs

– Aktörer som jobbar med cirkulära flöden är inte vana att transportera gods över sjö och de behöver mer kunskap och stöttning. Stuffning av container är standard för många hamnar men är däremot inget som dessa aktörer vanligen är vana vid. Då blir det enklare att använda sig av landtransporter. Här är hamnen en viktig brygga. 3SHREK är ett gott exempel på hur samarbetet mellan olika branscher och mellan industri och akademi kan skapa lösningar på ett komplext problem. Det är en ynnest att få leda detta projekt i och med att våra företagspartners är drivande och innovativa och ofta kommer med konkreta förslag. Forskningsprojekt gör det möjligt att testa utanför ramen och personligen tycker jag att det är när man går från ord till handling som man verkligen lär sig, något som SHREK har möjliggjort genom att vi exempelvis har lastat en båt med massor och transporterat den från Göteborg till Trelleborgs hamn, avslutar Linéa.

Framtida lösningar finns i samarbete

– Vi har en affärsidé om att bidra till mer hållbara transporter och då måste vi vara med i olika sammanhang där vi arbetar för detta både på kort och lång sikt. Genom att samverka bidrar vi kanske till hållbarhet även på andra ställen och inte bara i flöden genom hamnen. Vi ser kopplingar i andra sammanhang till Logistikia och Cleantech Östergötland där vi tror att de cirkulära flödena kan bli intressanta över tid. Att vara med från början i det här projektet, förstå och hitta kontakter kändes viktigt för oss, säger Magnus Grimhed, Försäljnings- och Marknadschef på Norrköpings Hamn AB.

Affärsutveckling och hållbarhet går hand i hand

– För oss handlar det här om affärsutveckling och vi ser en stor potential med volymtillväxt inom cirkulära flöden. Vi hanterar redan idag volymer, till exempel skrot, flis, drank och kolsyra. En av anledningarna till att vi vill vara med är för att förstå det vi inte vet idag. Det avfall som har bränts igår ska kunna återanvändas imorgon. Framöver kommer de här fraktionerna att bli fler och det kommer också att krävas stora resurser för att återvinna. Det kommer ställa andra krav när det gäller till exempel verksamhetstillstånd och arbetsmiljö. Än är det för tidigt att säga något men vi tittar brett på bulkantering, terminaltjänster eller helt andra flöden, varuslag och transportsätt. Vi har investerat cirka 200 timmar i projektet, det är vårt bidrag. Projektet kommer att avslutas under 2022. Det är mycket spännande och vi är med på Projektansökan 2.0, avslutar Magnus.

Slutrapport ska skrivas men ny projektansökan redan inlämnad

Projektet är inte slut förrän i maj 2023 och innan dess ska en slutrapport skrivas men en ny ansökan är redan inskickad. Nästa projekt kommer att fokusera på ett antal specifika material och breddas till att inkludera fler aktörer i den cirkulära kedjan. Hela den nuvarande projektgruppen är med även in i nästa projekt.

 

Fakta om projektet:
I projektet ingår såväl forskningsorganisationer som representanter för hamnnäringen samt avfalls- och återvinningsbranschen. Följande aktörer ingår: VTI, SSPA, Norrköpings Hamn, Hallands Hamnar, Oslo hamn, Trelleborgs hamn, Avfall Sverige, Göteborg Stad, Kretslopp och Vatten och Ragn-Sells.
Projektet, som finansieras av Trafikverket, startade 2020 och avslutas i maj 2023.

Projektledare Linea Kjellsdotter Ivert är senior forskare på VTI och disputerade på Chalmers 2012 inom produktionslogistik. Via en bekant började hon arbeta med cirkulär ekonomi och här blev kunskaper inom transport och logistik extremt viktiga. Återvunnet material och återanvända produkter konkurrerar med jungfruliga material och nya produkter och aktiviteter i de cirkulära kedjorna är ofta dyra, vilket ställer krav på en kostnadseffektiv logistik och innovativa samarbeten mellan aktörer. Linea arbetar inom flera projekt med fokus på cirkulära flöden men också en hel del med sistamilen logistik (e-handels flöden) och olika aktörers roll i omställningen till ett fossilfritt godstransportsystem.